Ingen vil ta ansvar for bagasjetrøbbel på Gardermoen

TRØBBEL: Kofferttrøbbel på flyplassen. Dette bildet er tatt ved en annen anledning.  Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

TRØBBEL: Kofferttrøbbel på flyplassen. Dette bildet er tatt ved en annen anledning. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Gjør som mer enn 2.000 andre personer - Få Enebakk Avis sine nyheter i din Facebook-feed.

Et nytt bagasjesystem på Oslo Lufthavn skaper trøbbel for folk som kommer fra utlandet og skal videre innenlands. SAS legger skylden på Tollvesenet.

(NTB): Systemet «domestic transfer» skal gjøre det enklere for passasjerene ved at de kan få sendt bagasjen helt fram, uten å måtte sjekke den inn på nytt på Gardermoen. Men i sommer har det altså vært store problemer. Mange har opplevd å miste fly, flere fly er blitt forsinket og kofferter har vært nødt til å bli ettersendt, melder NRK.

SAS legger skylden på Tollvesenet og mener koffertene undersøkes altfor grundig.

– I og med at hele systemet er bygd opp på at all bagasje skal gjennom screening, blir det kø i systemet, sier Ove Myrold, direktør for samfunnskontakt og infrastruktur i SAS.

– Denne avtalen er viktig, men det har ikke vært enkelt å slippe gjennom nåløyet 

Tollvesenet mener det ikke er de som er flaksehalsen og legger i sin tur skylden på Avinor og kapasitetsproblemer.

– Det er for få pålastere og dermed blir det kø nede i bagasjehåndteringsanlegget, sier Trond Osland, kontorsjef i Tolletaten på Gardermoen. Resultatet blir at bagasjen ikke rekker fram til neste fly, og konsekvensen kan være at passasjeren mister flyet.

Avinor sier det ikke er flaskehalser som er så store at det er et problem, og lover at alt vil bli bedre til høsten. Ordningen skal evalueres senere.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i kommunen

Artikkeltags