Dropper forsikring på fritidsbåten

Det er en selvfølge å forsikre bilen, men folk tar mye lettere på forsikring av fritidsbåten.

Det er en selvfølge å forsikre bilen, men folk tar mye lettere på forsikring av fritidsbåten. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Båtsesongen er i gang for fullt, med både mer og mindre båtvante personer i aktivitet på sjøen. Det er imidlertid langt ifra alle som har forsikring på båten sin. Ifølge tall fra Finans Norge, var 327 000 fritidsbåter forsikret ved årsskiftet, i tillegg til at en del båter er forsikret hos internasjonale forsikringsselskaper. Ifølge en pressemelding fra Storebrand er det ingen samlet oversikt over antall båter i Norge, men i 2012 konkluderte Kongelig Norsk Båtforbunds kartlegging med at det var rundt 750 000 fritidsbåter i landet.

– Det viser at det er et stort antall uforsikrede båter i drift. Selv om mange av de uforsikrede båtene brukes lite, og noen kanskje til og med er vrak, er det altfor mange som utsetter seg selv og andre for økonomisk risiko, sier Bård Brandsrud, produktsjef for motor i Storebrand Forsikring i pressemeldingen.

Ikke et krav

Selv om det er mange likhetstrekk mellom båt- og bilforsikring, er det også en viktig forskjell; at det ikke er krav om at båten skal forsikres. Men som båteier kan man både forsikre seg for ansvaret man har som båtfører og forsikre båten mot skader – kasko.

– De økonomiske følgene av en skade kan fort bli store, uavhengig av størrelsen på båten. Å kollidere på fjorden i lav fart får lett større følger enn om tilsvarende skjer på landjorden – for eksempel hvis båten synker. Den største risikoen er likevel at du kan stå ansvarlig dersom du kjører på andre båter eller mennesker i vannet, sier Brandsrud.

Fritidsbåter som er solgt etter 1998 skal ha CE-merking, og det er viktig å undersøke at denne er gyldig når man kjøper båt. Er båten for eksempel bygget om i ettertid, kan denne merkingen være ugyldig, noe som kan ha betydning for forsikringsansvaret.

Utleie

De siste årene har det også blitt vanligere å leie ut fritidsbåten.

– Leier du ut gjennom en formidler, har de som regel en ekstra forsikring som dekker båten din og ansvaret føreren har. Hvis du leier ut privat må du kontakte selskapet ditt og sørge for at akkurat din avtale dekker dette også, råder Brandsrud.

Selv om selskapet kun krever registrering i et godkjent båtregister for båter med motoreffekt over ti hestekrefter og seilbåter over 4,5 meter, anbefales alle båteiere uansett størrelse og antall hestekrefter å registrere båten i et båtregister. Det største registeret for fritidsbåter under 15 meter er Redningsselskapets småbåtregister med 158 000 registrerte fritidsbåter.

Kommunikasjonsrådgiver Eigil Andersen i Redningsselskapet trekker fram tre gode grunner til å registrere båten i Småbåtregisteret.

– For å ta det åpenbare først, ved å registrere båten i vårt småbåtregister vil man kunne identifisere båten ved tyveri, eller hvis den av en eller annen grunn skulle bli borte. I tillegg har man full tilgang på båtens historikk, noe som gir deg økt sikkerhet ved kjøp eller salg av båt. Sist, men ikke minst, så inneholder småbåtregisteret dokumentasjon om båt, motor og båteier, og fungerer som en informasjonsbank for aktører med legitime behov for raskt å finne fram til nødvendige opplysninger, sier han.

– Hovedredningssentralene, som har det overordnede operative ansvaret ved søk- og redningsaksjoner, Politiet, Redningsselskapet, Havnevesenet og forsikringsselskapene er viktige enheter med døgnkontinuerlig tilgang til vårt småbåtregister, noe som – bokstavelig talt – kan være livsviktig hvis uhellet skulle være ute, sier Andersen.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i kommunen

Artikkeltags