– Et lite fly, men et stort steg

    Artikkelen er over 1 år gammel

    Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var med som eneste passasjer, da det for første gang i historien lettet et elfly fra Oslo Lufthavn. Både han, Avinor og Widerøe er overbevist om at elektriske fly er framtida for norsk luftfart.

    DEL

    (Romerikes Blad) – Dette var veldig gøy. Det var spesielt at man nesten bare hørte vindsuset fra propellen og ikke den ristingen og brølingen man er vant til. Siden flyet var såpass lett, så merket man at vinden tok litt tak i flyet, men det var aldri skummelt. Jeg er overbevist om at dette er framtida, sa Solvik-Olsen da de var tilbake på bakken.

    Det var konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen, som tok ansvaret som pilot i det historiske øyeblikket.

    – Jeg var jo litt spent, siden det var så mange som kom for å se på, men turen var helt konge. Dette er en start som Think og Buddy i sin tid var for elbilene. Dette er framtiden og starten på noe mye større, slår konsernsjefen fast.

    Avinor ønsker at Norge tar en ledende rolle i utviklingen av elfly, og har som mål at Norge skal bli det første markedet der elektriske fly tar en stor markedsandel. Målet er elektrifisering av innenriksluftfarten innen 2040.

    I LUFTA: Her er konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i lufta over flystripene ved Oslo Lufthavn. Det er første gang et elektronisk fly har tatt av fra Gardermoen.

    I LUFTA: Her er konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i lufta over flystripene ved Oslo Lufthavn. Det er første gang et elektronisk fly har tatt av fra Gardermoen. Foto:

    Widerøe med store ambisjoner

    En av aktørene som har vært tett i prosessen rundt elfly er Widerøe. Konsernsjef i selskapet, Stein Nilsen, har stor tro på nyvinningen.

    – Det vi så i dag var et lite fly, men kan være et stort steg i teknologiens utvikling. Vi er opptatt av å senke klimagassutslippene og ser at elfly har et enormt potensial.

    Widerøe kan fort bli det første selskapet som tar med passasjerer i et elektrisk fly.

    – Det norske kortbanenettet er ideelt for å teste ut de første kommersielle elektriske flyene, som ventes å ha begrenset rekkevidde og kapasitet, sier Avinors konsernsjef Falk-Petersen.

    TIL LADING: Det første elektroniske flyet ved Gardermoen står til lading, mens samferdelsminister Ketil Solvik-Olsen prater med journalister før jomfruturen onsdag. Han og pilot Dag Falk-Petersen spøkte med at de hadde gått ned flere kilo de siste ukene for å ikke overskride den totale vektgrensen på 560 kilo.

    TIL LADING: Det første elektroniske flyet ved Gardermoen står til lading, mens samferdelsminister Ketil Solvik-Olsen prater med journalister før jomfruturen onsdag. Han og pilot Dag Falk-Petersen spøkte med at de hadde gått ned flere kilo de siste ukene for å ikke overskride den totale vektgrensen på 560 kilo. Foto:

    Nilsen i Widerøe håper det kan skje innen ti år.

    – Vi har en klar ambisjon om å være først i landet og tidlig ute på verdensbasis. I kort perspektiv er det naturlig at man tenker en hybridelektrisk løsning først, da batteriteknologien ikke har kommet langt nok per dags dato. Men på lengre sikt er det ikke unaturlig å tenke at man kan fly strekninger på 500 kilometer med elektriske fly.

    Mindre støybelastning

    Ved siden av de klare miljøfordelene, har også elektriske fly den fordelen at de bråker langt mindre enn dagens motordrevne fly.

    – Det tror jeg mange vil sette pris på. Med tanke på diskusjonen rundt tredje rullebane, kan det jo bli slik at det er akkurat på den rullebanen det blir flydd ut og inn med elektriske fly, sier samferdselsminister Solvik-Olsen.

    Han ser bare positive argumenter rundt elektriske fly.

    – Vi kan opprettholde eller forbedre luftfarten til en lavere driftskostnad, lavere investeringskostnad, mindre miljøbelastning og mindre støybelastning. Da blir alle de typiske motargumentene mot luftfarten etter hvert løst.

    FORNØYDE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (t.v.) satte tydelig pris på turen han fikk med Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen.

    FORNØYDE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (t.v.) satte tydelig pris på turen han fikk med Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen. Foto:

    – Når tror du det er realistisk å se det første elektriske flyet med passasjerer i Norge?

    – Jeg har tidligere sagt at jeg tror man kan se det rundt 2030. Nå hører jeg det er noen i bransjen som mener det kan skje allerede i 2025, så da tar jeg i hvert fall ikke munnen full, hvis jeg blir stående på mitt svar.

    – Ingen grenser

    Miljøstiftelsen ZERO mener man med mandagens elektriske flytur ved Gardermoen har nådd en ny milepæl i det grønne skiftet.

    – Dagens elektriske flyging viser at det ikke lenger er noen grenser for hva som kan elektrifiseres. Norge har gått foran på elbiler, nå gjør vi det på elfly. Vi er sikre på at innen ti år vil det være kommersielle flyginger i Norge med elektrisk luftfart, sier daglig leder Marius Holm.

    Han hyller initiativet Norge nå viser.

    – Flytrafikken står for store klimagassutslipp, og det haster med løsninger. At Norge går foran og bygger det første markedet for elektrisk luftfart kan få betydelige ringvirkninger globalt, sier Marius Holm.

    Send tekst og bilder «

    Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i kommunen

    Artikkeltags