– Langt dyrere enn både bensin og diesel

DYRT: Kommunikasjonssjef i NAF, Camilla Ryste, mener det er på tide med et nytt system for betaling av hurtigladning.

DYRT: Kommunikasjonssjef i NAF, Camilla Ryste, mener det er på tide med et nytt system for betaling av hurtigladning. Foto:

En undersøkelse gjort av NAF tidlige i høst, viser urettferdigheter i dagens betalingsmodell av hurtigladning for elbil: – Uoversiktlig, dyr og dårlig, mener kommunikasjonssjef i NAF, Camilla Ryste. 

DEL

(Romerikes Blad) En undersøkelse gjort av NAF tidlige i høst, viste at folk betaler mer enn forventet for hurtigladning av elbil.

– De dyreste løsningene gjør hurtigladningen langt dyrere enn både bensin og diesel, sier kommunikasjonssjef i NAF, Camilla Ryste.

– Vi trenger et helt nytt system. Dagens prising er uoversiktlig, dyr og dårlig, legger hun til.

– Urimelig og urettferdig

Betalingssystemet av hurtiglanding i dag, går ut på at klienten betaler for hvert minutt de lader.

Problemer kommer av at de forskjellige batteriene på elbilene, har ulik effekt av hurtigladerne.

Det er derfor uforutsigbart for forbrukerne å vite hvor mye strøm de mottar, samtidig som man vil oppleve å få ulik mengde strøm på tanken hver gang man lader.

– I praksis har vi et system hvor de som lader raskt blir sponset av dem som lader langsomt. Enkelte betaler fire ganger så mye per kWh enn det andre gjør. Det er urimelig og urettferdig, sier Ryste.

– Man skal få den strømmen man betaler for

NAF understreker at ladeoperatørene må legge mer vekt på hvor mye strøm forbrukerne får, og ikke hvor lang tid de bruker.

– Prisen må være enkel og forståelig for forbrukeren, samtidig som man skal få den strømmen man betaler for. Dette taler i utgangspunktet for en ren pris per kilowatt-time, på samme måte som det er literpris på bensin, sier Ryste.

Likevel innrømmer de at et slikt system også kan by på utfordringer. De foreslår et påslag i kWh prisen, etter 30–40 minutter, ettersom forbrukeren på denne tiden skal ha nok strøm til å kunne kjøre videre.

Unngår kø

RB har vært i kontakt med Fortum, en av Norges ladeoperatører av elbil.

– Når vi setter den prismodellen vi har valgt å bruke, ser vi på en fornuftig løsning som unngår kø, sier kommunikasjonssjef for Fortum Charge & Drive, Stian Mathisen.

– Elbiler lader saktere mot slutten. Å lade en bil fra 20–80 prosent, tar nesten like lang tid som å lade den fra 80–100 prosent. Minuttprisen gjør dermed at folk ikke lader helt opp, og heller avslutter ladingen tidligere, legger han til.

Videre uttrykker Fortum at de ikke har noen planer om å ta i bruk en slik modell NAF foreslår akkurat nå, men at de setter stor pris på at de har innspill.

– Vi snakker gjerne med NAF, og vi jobber hele tiden for å passe på at tilbudet er der beste det kan være for forbrukerne, sier Mathisen.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i kommunen

Artikkeltags