XXL knuser G-Sport

Nyansatt konsernsjef Tolle Gøterud (innfelt) i XXL kan glede seg over større vekst enn hovedkonkurrenten G-Sport i 2018.

Nyansatt konsernsjef Tolle Gøterud (innfelt) i XXL kan glede seg over større vekst enn hovedkonkurrenten G-Sport i 2018.

Av

Markedslederen XXL drar fra hovedkonkurrenten G-Sport og har nesten en tredjedel av sportsmarkedet i Norge.

DEL

(Nettavisen) Norsk Sportsbransjeforening har offentliggjort omsetningstallene for 2018. Og de viser blant annet at XXL befester sin posisjon som markedsleder blant sportskjedene.

Markedslederen fikk riktig nok en turbulent avslutning på 2018, med børskollaps etter Black Friday og avgang for den tidligere toppsjefen Ulf Bjerknes etter under to måneder i sjefsstolen. 2018 ble et år på godt og vondt.

– Utgangspunktet er at 2018 var et greit år, men det var også et spesielt år. For bransjen som helhet var det en lang og god vinter. Sommeren var også lang, men vanskelig på butikksiden, med tropisk varme fra mai til august, sier den nye konsernsjefen Tolle Grøterud i XXL til Nettavisen Økonomi.

Ikke fornøyd

– For egen del er vi ikke spesielt fornøyd med avslutningen på året. Det var en dårlig utførelse av «Black Friday» og andre aktiviteter inn mot jul, men vi er fornøyd med at vi vokser mer enn markedet, sier Grøterud.

– Hva er ambisjonene for 2019?

– Vi har mål om å komme litt tilbake til oss selv, med tanke på hva vi gjorde galt i fjor. Kortsiktig har vi hatt greie resultater, januar har startet «veldig ålreit». Vi satser på et stort utvalg av kjente merkevarer til gode priser innen alle idretter og å bli en skikkelig sportskjede igjen, svarer konsernsjefen.

Mange nye butikkåpninger i Norge i 2019 står derimot ikke på planen.

Ensifret vekst

– Vi har signalisert en lavt ensifret organisk vekst, er den noe upresise formuleringen til Grøterud. Men XXL har en høyere andel av nettomsetning enn snittet i bransjen. XXL-sjefen anslår deres nettandel til 15-16 prosent.

– Merker dere noe til prispress i bransjen?

– Nei, jeg føler ikke at vi har noe spesielt å melde der. Det vi jobber med, er å bli flinkere med kampanjestyring, svarer Grøterud. G-Sport viser for øvrig til pressemeldingen fra Norsk Sportsbransjeforening (se lenger ned i artikkelen).

I tabellen under har vi gjengitt sportsbransjens vekst i fjor og markedsandelene for fjoråret. XXL har nå en anslått markedsandel på 32,5 prosent og vokste med 4,6 prosent i 2018, G-Sport-systemet med 3,3 prosent til 29,3 prosent.

XXL og G-sport-butikkene er de klare markedslederne blant sportskjedene, og XXL dro i fjor fra i front.

XXL og G-sport-butikkene er de klare markedslederne blant sportskjedene, og XXL dro i fjor fra i front.

Vinteren 2018 var som kjent kald og snørik. For sportskjedene var forrige vinter en eventyrlig vinter med mer enn 10 prosent omsetningsvekst, ifølge en pressemelding fra Norsk Sportsbransjeforening. Veksten var drevet av et godt skisalg og et godt salg av ullundertøy.

Veksttakten dabbet imidlertid av utover året, så samlet sett hadde sportskjedene en vekst i 2018 på 3,4 prosent til drøye 14,2 milliarder kroner.

Ikke mettet

Bransjeforeningen mener imidlertid det er et feil inntrykk at markedet er mettet, også med henvisning til den dårlige børsutviklingen til XXL.

– Sportsbransjen vokser kraftig, og det har aldri vært solgt så mye sportsutstyr noen gang som nå, heter det i pressemeldingen.

En kald vinter ble avløst av en etter hvert varm og tørr vår og sommer, som ga et godt salg av sandaler, shorts og lett treningstøy. Sykkelsalget holder seg også på et høyt nivå, og bransjeforeningen anslår at det sommeren 2018 ble solgt cirka 50.000 elsykler.

Ny trend

Fjerde kvartal, når julehandelen foregår, er årets viktigste kvartal for sportsbransjen. Og nordmenn handlet ullundertøy, luer, votter, pulsklokker, akebrett, ski og skøyter før jul. I tillegg var det et godt salg av felleski, som nå tilbys i alle prisklasser.

Innenfor alpinsektoren regner Norsk Sportsbransjeforening med et stabilt salg på rundt 100.000 par alpinski hvert år. Men bransjen er i stor endring. Internett, konseptbutikker og såkalte «outlets» tar markedsandeler fra det tradisjonelle salget i sportsbutikkene.

Ut fra omsetningen i 2017 ble sportbutikkenes omsetning beregnet til 90 prosent av den totale omsetningen av sportsartikler. Bransjeforeningen venter endringer i tallene her for 2018 når tallet beregnes høsten 2019.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i kommunen

Artikkeltags