Alle trodde dette ville endre vår TV-hverdag: Floppen var enorm

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Slik deler du abonnementet ditt med andre i din husstand!

Det ble ikke snakket om noe annet enn 3D. Men når tok du på brillene sist?

Vi ble latterliggjort, vi som ikke var overbevist om at 3D på TV var fremtiden. Vi som påpekte at de fleste ble slitne i øynene etter 5-10 minutter med aktive 3D-briller på nesa.

Hadde vi allerede blitt så gamle at vi ikke forsto hva fremtiden var og tviholdt på fortiden? Hvordan i alle dager kunne vi si at 3D-TV ikke kom til å bli noen suksess?!

Å være skeptisk til 3D på TV ble av mange sammenlignet med den famøse uttalelsen om at "Internett er en flopp!".

Nesten alle produsentene hadde det som hovedfokus. Avatar hadde sparket igang en 3D-revolusjon. ESPEN hadde startet egen 3D-kanal, som viste at 3D var perfekt for sport. Folk elsket jo 3D på TV!

BLE SKRYTT OPP I SKYENE

En nærmest samlet norsk TV-bransje mente at 3D ville revolusjonere fotballkamper på TV. TV 2-eide OB Team kjøpte inn 3D-buss, og en norsk landskamp ble sendt på TV til øredøvende jubel fra kritikere i 2011.

«Skal vi bedømme fremtiden til 3D ut fra den første norske direktesendte fotballkampen mellom Norge og Kypros, så kommer dette til å bli en suksess.»

Canal Digital og Viasat skulle ha egne 3D-kanaler. BBC satset hardt på 3D under sommer-OL i 2012.

Teknologien var der.

Og så ble det dønn stille.

Pioneren ESPN la ned sin 3D-kanal i USA. Elkjøp skriker ikke lenger om 3D-egenskaper i TV-ene. Nå handler det om 4K eller UHD.  I 2D.

3D på TV er erklært "død".

Artikkeltags