Vi kan ha de beste skolene!

Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Jeg hadde et lengre leserinnlegg i Enebakk Avis rett før ferien om SV’s skolepolitikk.

Her kommer noen tilleggspunkter som jeg mener er viktige for at barn og unge skal trives på skolen og ha god læring.

Elevenes læringsresultater øker ikke i Norge. Læringsresultatene har stått nesten stille i Norge fra 2013 til 2019. Resultatet for lesing går nedover. I 2014-15 var 26,2 % av elevene på nivå 3 (det beste). I 2018-19 var 22,3 % på nivå 3 i landet.

Vi bør styrke barna i kommunen vår. SV vil ha flere lærere, bygge opp laget rundt elevene med mat, trening og lekser i skoletiden.

Mange ungdommer slutter på skolen. De gjennomfører ikke videregående skole. Kommunen vår bør være bedre. Hvis du stemmer SV, vil vi bruke stemmen din for å bedre skolene i Enebakk.

Lærerne er de viktigste for å lære opp barna. Barna lærer mindre hvis lærerne har mindre tid til barna. SV vil ansette flere lærere for å ha mer tid til barna. Hvis en klasse har opp mot 30 elever, er det vanskelig for læreren å hjelpe alle elevene. Testing, kartlegging og rapportering stjeler også lærernes tid og bør reduseres. Alle barn og unge bør få muligheter til å utvikle seg ut fra egne forutsetninger.

Mange av de eldre lærerne var gode lærere, men Høyre og FrP har avskiltet disse. Dette fordi lærerne ikke ønsket livslang etterutdanning. Skolene trenger flere lærere for å fylle dette hullet. I dag har 13,5 % av alle lærerne i Norge mangelfull utdanning. Noen er ikke en gang ferdig med videregående skole. SV vil ansette flere lærere, og ikke avskilte dyktige og erfarne lærere.

Når barna er slitne og sultne, lærer de lite. Hvis barna er mette og uthvilte, lærer de bedre. Mat, trening og lekser på skolen er bra for læring og bedre for barna. Det er også viktig med mer praktisk læring i skolen med mer bruk av uteskole i stedet for stillesittende undervisning i klasserommet foran en bok, PC eller Ipad.

Hjemmelekser er gammeldags. Skolelekser er å jobbe med lekser på skolen med lærere eller andre kompetente voksne. Puggeskolen og hjemmelekser var viktig på 1900-tallet, men ikke nå. Det er viktig at elevene har fri når de kommer hjem, og kan være sammen med andre i hyggelige omgivelser uten stress om at lekser skulle vært gjort.




Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags